reklama

Zase sa raz Veľká Lomnica zviditeľnila

Moja rodná obec, teda dedina. Je to jedno, ale ja som furt vravel, že bývam na dedine a nevidím v tom nič zlé a hanlivé. Minimálne posledných 10-20 rokov sa snaží prekročiť svoj tieň a niekedy mám pocit, že sa chce chovať ako malé mesto a potláča to čo je pre ňu prirodzené - svoju históriu, svoje prostredie, svoj vývoj. Výsledkom je, že to podstatné čo by malo fungovať postupne chátra, a to čo nie je až tak potrebné je krásne a nablýskané a predovšetkým nie verejné, ale súkromné, teda prospech z toho má len a len majiteľ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Dedina na úpätí Vysokých Tatier, s nádhernou scenériou, historickými pamiatkami a obrovským potenciálom do budúcna chátra. Chátra škola, schátral aj športový areál pri škole. Ujo Fico síce postavil ďalšie polyfunkčné ihrisko, ktoré je však uzavreté, hádam aspoň školáci ho môžu využívať. Keď mal naposledy syn horúčky, boli sme na miestnej poliklinike. Na tých laviciach som ležal ešte aj ja, dokonca neviem, či tam ešte neboli aj vyryté tie nápisy, ktoré som kedysi čítaval ja, keď som čakal na doktora. Cez okna prefukovalo tak, že mne bolo v kabáte zima, nie tomu holému decku, ktoré bolo treba prehliadnuť. Počítam, že pani doktorka bola vôbec rada, že má kde vykonávať prax.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podstatné však pre obec asi bolo, aby investovala do vecí, ktorým ja už vôbec nerozumiem. Mám na mysli predaj obecných pozemkov developerom, ktorí tam vystavali apartmány a samozrejme časť predali súkromným osobám, ktoré na to mali. Pomaly celý reprezentačný hokejový tím spred desiatich rokov má rezidenciu u nás vo Veľkej Lomnici. Samozrejme hneď vedľa golfového areálu, ktorý je samozrejme v súkromnom vlastníctve, a tak z toho profituje len pár ľudí. Čo sa následne stalo? Asi to, že obyvateľstvo vo Veľkej Lomnici stárne. Mladí ani nemajú kde bývať. Keby radšej tak niekto vystaval byty pre mladých lomničanov, ale to nie je predsa ziskové, tak zabudnite. Všetci mladí, ktorí majú čo len trošku možností utekajú preč na hony - sám som toho príkladom. V podstate môj pocit je taký, že boli vyštvaní pre absolútny nezáujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spoločenská klíma v dedine sa tiež výrazne zmenila. Keď som ja chodil na základku, boli sme v dvoch triedach po cca 20 deciek, z toho boli 3 rómskeho pôvodu. Teraz je situácia taká, že sú tri triedy. 2 sú rómske a jedna s prepáčením pre bielych (ak sa nič nezmenilo, za tú dobu, čo som sa o to prestal zaujímať). Neprešlo ani dvadsať rokov a pomery sú úplne opačné. Zo školy, do ktorej chceli zapisovať rodičia aj deti z okolitých dedín a miest sa stala škola, do ktorej nechcú chodiť ani domáce deti a opačne, oni chodia do okolitých dedín a miest.

Asi pri tomto nemožno vynechať ani rómsku otázku. Len v krátkosti. Keď som bol malý, viem, že sme proti našim rómom hrali pravidelne aj futbal a zopár bolo aj mojich kamarátov a minimálne sme si neprekážali. Momentálna situácia je taká, že radšej ju nebudem opisovať, ale už som pár krát pred nimi utekal. Dôvod? No ja som bol sám a oni piati.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O Veľkej Lomnici na našom malom Slovensku počuť len vtedy, keď sa tam udeje nejaká tragédia či fraška. To čo sa udialo naposledy, neviem či je jedno alebo druhé. Po dlhých rokoch sa vymenil starosta. Ľudia už potrebovali zmenu, pretože to čo sa dialo išlo niekam do stratena a tak dúfali, že nový starosta by mohol priniesť aj nový vietor. Vyslal pár signálov, na základe ktorých ľudia právom očakávali novoty. No posledná novota ma osobne prekvapila do takej miery, že keď som ju prvý krát počul, tak som tomu odmietal uveriť. Až keď som si to pozrel v telke, tak som len prevracal oči. Starosta vymyslel projekt výletov pre turistov do rómskej osady, že chce ukázať ako títo ľudia žijú. Prvé čo ma napadlo bolo, no zas máme peknú hanbu. Volal som domov a hneď sa pýtal rodičov, či sa veľmi nudia v dedine, keď vymýšľajú takéto sprostosti. Dosiahol akurát to, že súdny občan Veľkej Lomnice dostal strach, čo takéto vedenie obce môže do budúcnosti ešte vymyslieť. Možno potom prejdú aj na obyčajných ľudí v Lomnici, a tak budú po čase fungovať ako skanzen. Teda kým je čas, lebo kto môže všetko mladé uteká. A takto začať starostovanie, no pravdu povediac, som rád, že už nie som Veľkolomničan. A strašne ma mrzí toto konštatovanie na záver.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PS: Rozmýšľal som, ako by som mohol podrobnejšie komentovať môj postoj k týmto výletom, ale bohužiaľ Slovensko je teraz nastavené tak, že asi všetko čo by som napísal by bolo brané ako rasová neznášanlivosť.

patrik horník

patrik horník

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ahojte, zdravím Vás. Vďaka za návštevu.Pekný deň vždy a všade :). Zoznam autorových rubrík:  všednostinevšednostisnárpo víkendeprírodarodinkatrošku vážnetrošku nevážneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu